Monday, October 28, 2013

Resident Evil: Revelations (2013/PC) - Ревю


Още едно текстово ревю от мен, Илиян, за играта Resident Evil: Revelations за РС. Ако обаче не ви се чете ревю може да погледнете видео помагалото и да решите сами дали си струва изиграването или не. 



Обложка:

Игра: Resident Evil: Revelations / Resident Evil поредица
Платформи: Nintendo 3DS, Microsoft Windows, PlayStation 3, XBOX 360, Wii U
Дата на излизане: 24 Mай, 2013 г. (Европа, PC)
Разработчик: CAPCOM
Издател: CAPCOM
Жанр: Екшън, Сървайвъл-Хорър
Режими: Сингъл, Онлайн кооператив

Така, отново същата процедура като в предишните ми ревюта. Разделено на три части (въведение, изложение, заключение). Играта първоначално излиза за преносимата конзола Nintendo 3DS, но това ревю е за излязлата по-късно, PC версия (или HD, както я наричат). Дайте надолу към заключението, ако не ви се чете и искате просто да видите финалната оценка. :)

Трейлър за PC/PS3/X360 ''HD'' версиите.

ВЪВЕДЕНИЕ - Малко инфо за поредицата Resident Evil и за играта като продукт 

Aхх, Resident Evil (Biohazard в Япония, откъдето тръгва играта) - отдава ми се възможност да поговоря малко и за тази велика поредица, оставила траен отпечатък в гейминга. Огромната поредица, с десетките игри, филми, различната медия и прочие, нейният свят е просто огромен и продължава да се развива. Тази поредица с която започна да се използва понятието Survival Horror, поредицата, която ни плашеше толкова много като малки, поредицата която показа какво е да си притиснат натясно, да се страхуваш и да знаеш че си обречен. Едва ли има смисъл да продължавам, тези игри са всеизвестни на всички. Обаче има един проблем - с всяка изминала игра, поредицата RE се отдалечава все повече от корените си. Всяка следваща игра е по-малко хорър и повече екшън ориентирана. Всички стари фенове на играта ще ме разберат, всички те знаят как се потяхме, докато играехме старите игри като малки (1,2, Nemesis...) С всяка следваща игра ставаше по-лошо за поредицата - визирам 5,6 (които не са лоши, но просто нямат стария чар на Resident Evil) Всяка една от тях замени стария вариант с фиксираната камера със свободна зад рамото на героя - натъпкана с екшън до козирката, докато хорърът оставаше някъде на заден план. Тази промяна започна с 4. Тя пак беше екшън ориентирана, но не толкова. Някои от старите фенове на играта я намразиха, други я направиха любима за себе си, тъй като смятаха, че RE има нужда от подобрение и освежаване, старият вариант се беше изтъркал. В нея все още имаше бая хорър и страхотии и пак си беше една истинска Resident Evil (подобрена). Поредицата RE обаче удари дъното с 5. Тя беше 99% екшън и някъде 1% хорър. Пак беше страхотна, не не беше RE (някои от старите  фенове дори я смятат за най-лошата RE). Нещата с 6 стоят горе-долу по същия начин. Но да не говорим за тях. Ясно е че поредицата RE не е в много добро положение. Да обърнем внимание на най-новата Revelations. Тя излиза първоначално за конзолата Nintendo 3DS, с цел да покаже новата триизмерна технология на Нинтендо. Играта успява в начинанието си и печели високи оценки. И най-важното - вече има малко повече хорър. Не само екшън. Това е добре дошло за феновете и те я приемат много добре. Предвид успеха й, се разработват версии за домашни конзоли и компютър. Тези версии се наричат HD (с по-добра графика). И това, което ще ревюирам сега е РС версията. Добрата новина, както споменах и по-горе е че Revelations притежава малко от стария RE чар. :)

''Kралица Зенобиа'' - основното място на събитията в играта
ИЗЛОЖЕНИЕ - Ревюто на Resident Evil: Revelations

-История: Историята е типичната за Resident Evil. Смесица между екшън сериал и сапунка. Историята в тази игра се развива между събитията в 4 и 5. Току що основаният отряд срещу биоорганични оръжия BSAA е вече в действие и добре познатите ни протагонисти от оригиналите Крис Редфийлд и Джил Валънтайн са едни от първите му членове. Крис, заедно със своя партньор Джесика изчезват някъде из Средиземноморието по дела на BSAA и на Джил и нейния партньор Паркър се пада задачата да ги открият (отново старата класика: един герой е изгубен и другият трябва да го намери :D). Търсенето ги отвежда на изоставения кораб "Кралица Зенобиа", където в последствие ще научат много тайни за това какво е станало с него и за организацията Велтро, която стои зад много биотерористични престъпления, свързани с падението на град Терагрия, който е в основата на сюжета - и разбира се - новият вирус T-Abyss, който се пренася по водата и е новата заплаха за премахване. Макар заглавието на играта да се превежда като "разкрития, разбулване" в историята не се разкрива нищо ново за вселената на RE, а е по-скоро нещо като допълнение към основата и за да запълни дупката между 4 и 5.
Историята е много добра и интересна. Поне на мен ми беше интересно да следя сюжетната нишка. Разбираме някои интересни неща за BSAA, няколко нови герои, доста кулминационни точки и няколко обрати. Историята е представена като сериал с 12 епизода, като във всеки нов епизод се описва какво е станало в предишния. Друго интересно е, че са върнали старите документи, които трябва да се четат, за да се разберат докрай някои от мотивите в сюжета. Те бяха едни от основните източници за разказване на историята в оригиналите и е добре, че са ги върнали отново, тъй като бяха кът в по-новите части. Създават някакво чувство за мистерия, особено, когато някои от бележките са недовършени и си представяте размазаното мастило и какво ли се е случило с този, който е писал бележката. Общо взето към историята няма никакви минуси, Велтро са доста добре представени злодеи, а останалите герои също не отстъпват. В началото всичко е потънало в мистерия, не знаете абсолютни нищо за това което става около вас, но постепенно всичко си идва на мястото, като се събират малките късчета от геймплея, бележките и кътсцените. Сюжетът е представена в ретроспекция на някои части, като в началото играем в настоящето, после се връщаме в миналото, после пак в настоящето, което допълнително засилва усещането. Със сигурност ще ви бъде интересно да разбулите докрай мистерията на "Кралица Зенобиа".

Героите:

-Геймплей: В геймплей отношение, играта не е като класиките (с фиксирана камера), а като по-новите, да речем, 4 - камерата стои зад рамото на героя. Това може да създаде някои неудобства, тъй като камерата е доста приближена. Но си зависи от личните предпочитания, на мен ми беше добре. В играта управлявате няколко персонажи, като се сменят спрямо главата, която играете. Примерно в първата глава играете с Джил, после с Крис, после малко с Паркър и така... В повечето случай ще се мени и самата обстановка на игра, примерно ще играете и на кораба, после ще се изкачвате по заснежени планини с Крис, а ще се върнете и за малко в миналото за да проследите историята на Паркър и случая с Терагрия (ретроспекция) Това дава някакво усещане за разнообразие, тъй като действието не се развива изцяло на кораба. Общо взето между героите няма разлика в геймплей отношение, тази промяна е направена с цел по-добро представяне на историята. Друго за геймплея - все още напомня за RE. Целта да се изследват локации, да се побеждават противници, да се решават пъзели и така-нататък, все с ограничени муниции и средства за лекуване. 

Джил, в сражение с жертвите на T-Abyss
Бойната система е претърпяла подобрения - вече може да стреляте, докато се движите, което е голям плюс, тъй като битките стават много по-гъвкави, а също така е прибавена опция за избягване на атаки (подобно на Nemesis), което е също подобрение и дава малко-повече разнообразие(макар тази система да изглежда малко недоизгладена - някак си прекалено лесна е, може да избягате от всяка една атака, като само помпате съответния бутон). С тези подобрения над боя, играта се чувства много-по реалистична и разнообразна - край на дървените битки в 4 и 5, където героите стоят като заковани, докато се бият и всичко върви адски мудно. Друго - QTE (Quick Time Events) или онези секции където трябва да натискате определени бутони или да помпате само един, за да продължите напред. Слава Богу такова нещо почти няма в тази игра - много рядко, когато ви сграбчи противник трябва да мърдате мишката, за да се измъкнете, и дотам. Изключително разумно е, че са ги премахнали, тъй като са доста досадни и глупави, особено в 6 (където са един от основните проблеми, навсякъде са, цялата игра се чувства като едно голямо помпане на бутони). Играта разполага с няколко вида противници, като всеки иска различен начин за побеждаване. Това са жертвите на T-Abyss вируса и определено не са дружелюбни и лесни за поваляне, а също и неприятни за окото, ще ви помъчат със сигурност. Това беше за боя - другата основа в RE игрите - изследването на локациите. Играта не е съвсем линейна и ще ви се налага да се помотаете напред-назад из кораба, за да прогресирате и да намерите някой ключ или пък скрито оръжие, а и някои други неща. Изследване определено има и ще трябва да се поровите навсякъде, ако не искате да станете жертва на изгладнелите изроди, тъй като мунициите и билките са кът. Също така, ако сте и по-любопитни може да намерите и други скрити бонуси. Нещо което ме разочарова беше, че пъзели отново почти нямаше - да, има някакви със свързване на някакви точки, за да се включи някое електричество, но само това.  Липсват ми старите пъзели в оригиналите, които наистина те караха да се почудиш и да използваш мозъка си, но все пак тази игра има поне тези, а не като 5 - КРЪГЛА НУЛА НА ПЪЗЕЛИТЕ - НЯМАШЕ ГИ НИКАКВИ! Нещо което трябва да спомена е устройството "Дженезис" - то е ново за RE игрите и разчупва геймплея още малко. Чрез него може да сканирате различни обекти из околната среда, примерно врагове, ключове, тайни предмети и скрити неща из околната среда. Това сканиране помага за намирането на скрити билки и муниции, а и някои други тайни нещица. Полезно е, в случай че я закъсате на патрондаж, а знаете че ви чака някой гнусен грамаден бос по-напред. Просто потършувайте наоколо и ще намерите нужните неща. Сканирането на врагове пък запълва скала, която когато стане на 100% (процентите, които получавате от враговете варират от самите врагове и от това, дали ги сканирате за пръв път и колко пъти сте ги сканирали преди това) ви дава допълнителна билка. Общо взето е хубава функция, обаче понякога може да стане малко досадно, когато постоянно трябва да спирате, за да сканирате някакви неща - но не е задължително, само на някои места, за да намерите някой ключ или други подобно, през другото време може да перкате и без него. Друго нещо за геймплея - няма инвентар. Може да държите до 3 оръжия и определен брой муниции за тях, също така определен брой билки (билките са друг въпрос, тук напълно са премахнали комбинирането им - има само зелени и това е - малък минус за мен). И това е. Няма друго какво да взимате, всичко си е нагласено автоматично, ако искате да прегледате какви документи или ключове сте събрали, просто проверявате в менюто. Това от една страна е подобрение, тъй като улеснява играча, но за старите фенове може и да е минус, тъй като го няма любимия ни итем бокс и организирането му. Това ме навежда на мисълта, че играта разполага с така нареченият ГЪН БОKС, в който може да складирате намерените оръжия и да ги подобрявате с намерените най-различни части за оръжия из нивата, които подобряват неща като поражения, муниции, точност и други... Играта със сигурност разполага с голям набор от най-различни огнестрелни пушкала, обаче в повечето случаи оръжията се чувстват едни и същи, като просто са променени на външен вид. Нещо което ме подразни беше малко глупавия изкуствен интелект на партньора ви, който в повечето случаи просто си се шляе около вас, без да върши никаква работа и да ви помогне по какъвто и да било начин, за да спрете заплахата от идващите зомбита. Поне не е така имплентиран като в 5, не трябва да споделяте мунициите и билките си с него (които в 5 харчеше на поразия), не трябва и да спасявате смотания му задник, ако нещо реши да умира (безсмъртен е). Просто си е добавен ей така, да го има (което отново е смотано, за какво ни е партньор, това е сървайвъл-хорър игра, би трябвало да сме сами) Поне може да го игнорирате, без да загубите нищо, което е хубаво. Както казах, геймплеят и усещането са си още типични за RE. Макар да е в по нов вариант, Revelations пак си напомня и за старите, тъй като хорър елементът е по-застъпен. Освен екшънът със зомбясалите уроди и няколкото по-грамадни боса, ще изпитате доста повече страшни и напрягащи моменти, докато я играете, тъй като "Кралица Зенобиа" определено не е място за почивка. Атмосферата е мрачна и зловеща, опасностите и смъртта дебнат зад всеки ъгъл. Направо ще си представяте смрадта на гнилоч, която изпълва коридорите на кораба и ще се стряскате немалко пъти от разните страховити неща, които се спотайват из него. Със сигурност е доста по-страшна, отколкото 5.
Играта е немалка на дължина - около 12 часа. Плюс няколко режима на трудност и неща за събиране и отключване, със сигурност ще ви задържи пред мониторите за известно време. И на всичкото отгоре режим Raid, който е подобен на Mercenaries от предишните игри. Разполагате с голям набор от нива, където трябва да изпълвате определени задачи, да се биете с чудовища за време, да стигнете до определено място и прочие. После ще качвате точки опит, ще отключвате нови герои за игра и костюми за тях (героите включват и някои от старите игри, примерно любимия ни HUNK), ще си ъпгрейдвате арсенала и уменията, ще печелите медали и оценки... Доста зарибяващ режим на игра, особено в кооп с някой приятел.

Kооп разпарчатосване на мутирали боклуци в Raid mode

-Визия: Визията определено не една от най-силните страни на играта. Тъй като Revelations излиза първо за 3DS преносимата конзола на Нинтендо, тя не е с особено впечатляваща графика, но това не личи благодарение на малкия екран и триизмерния ефект. Даже получава високи оценки за графиката си, която е прилична за такава преносима конзола. Обаче какво става, когато разтегнем това изображение на голям екран? ''HD'' портът, както се нарича РС версията означава, че е достъпна по-висока резолюция. И  това не е лъжа, играта разполага с висока резолюция, обаче това не помага да скрие факта, че текстурите са адски ръбести и всичко е все едно издялано от камък или направено от пластмаса. Но не е кой знае какво, все пак Revelations разполага и със стабилни светлинни ефекти, които спомагат за мрачната атмосфера. За графиката друго няма какво да кажем, а сега за самата визия. Как изглежда тя? Местностите добре: запустелият кораб изглежда убийствено добре, всичко изглежда мрачно и страшно, някои от стаите вътре са също доста добре декорирани. Останалите местности, които ще видите в играта също не отстъпват по външен вид - плажове, планини, такива ми ти работи - всичко е окей. Обаче нещо, което разочарова са малко постните врагове. Някак си изглеждат невдъхновени. Давам пример: всички стари фенове на поредицата помнят добре познатите ни Ликъри, Немесис, д-р Салвадор, Регенератори - все мутри от старите игри. Всички те бяха уникални сами за себе си и се помнят, едни от най-известните противници в поредицата. А има и още толкова много добре направени злодей във вселената на RE, които също ще помним винаги. А какво можем да кажем за тези от Revelations - някакви смески от риби и насекоми, гнусни и пихтиести, чат-пат и някоя грозна тлъстина - жертвите на T-Abyss вируса. Нищо кой знае колко оригинално или запомнящо се. Повечето от тях едва ми направиха някакво впечатление и вече ги забравих, не си спомням нито едно от тези същества по-добре, което е жалко, тъй като играта има хубава атмосфера и щеше да се получи супер със запомнящи се изроди. Но уви, не е така.

Джил, в опит да избяга от мутиралата Рейчъл (един от малкото запомнящи се врагове)

-Озвучаване: Тук поне няма място за оплакване - играта има прекрасни звукови ефекти и музикално оформление. Скърцащите врати, подухването на вятъра, звука от натискането на спусъка, влаченето на краката на зомбитата - всичко е топ-ноч! Страхотните звукови ефекти засилват атмосферата стократно и определено ще ви сложи като на тръни, когато влизате в някоя непозната местност, а дъските под краката ви да скърцат и чуете някакво ръмжене от ъгъла - ще ви се изправи косата. И накрая да чуете "чък-чък", няма куршуми и става една... Войс-актингът също е професионален и на ниво (в повечето случай, някой герои като Куинт може да ви подразнят доста :D) - актьорите не се излагат, а си вършат работата добре - така се подобрява и представянето на историята. Саундтракът, макар и много добър и подходящ за това, което става на екрана, отново остава някак си, незапомнящ се...

Джил и партньора й Паркър, из мрачните коридори на кораба...

-Техническа част: Тук всичко е перфектно. Играта върви добре и на слаби машини, оптимизацията е стабилна. Има доста опции из менютата, за да променяте начина по който ще върви играта ви (аз даже играх за малко с променен език на героите - на японски - за да видя как е да играеш играта в Япония, там където е създадена - беше ми кеф да слушам в началото на всяка глава - Байохазардо Риберейшънз :D) определено има и доста неща за променяне из графиката, ако искате да играете на по-високи, или съответно пo-ниски настройки. Бъгове не срещнах никакви.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ - Финална оценка

Играта определено си заслужава парите и изиграването. Интересна история, хубав геймплей, плюс онлай Raid режима, който със сигурност ще ви зариби, повече хорър (като за RE), звук и оптимизация за РС. Да, има някои минуси, главно във визията, но се преглъщат, просто не обръщайте внимание и се потопете отново в света на Resident Evil с Revelations, за да изпитате още малко от добре познатия ни ужас от оригиналите. :)
Личната ми оценка за Resident Evil: Revelations e:

История: 7/10
Геймплей: 7.5/10
Визия: 6/10
Озвучаване: 8.5/10
Техническа част: 10/10
ОБЩА - 7,8 - МНОГО ДОБРЕ!

И краят на това ревю, надявам се да ви е харесало. Отново не съм редактирал обстойно, извинявам се ако има грешки в текста. От мен, Лачи, имате ЧАО, следете редовно GAMEPOMAGALO за още ревюта, видео клипове на игри, помагала и още много. :)

3 comments:

  1. Браво страхотно и детайлно ревю... отново... за противниците не бих казал че са не запомнящи се... даже гледам на нещата от другата му страна... оригинални са... мутирали са... вируса се доближава повече до ефекта на ДЖИ вируса... Мисля си че ако наистина се случи мутация... противниците по скоро да изглеждат като мутирала маса мЯсо :D:D Както са сега... това поне ми е по реалистично от човек с резачка и чувал за картофи на главата или огромен негър с пура в устата и гатлинг в ръце... второто пък изобщо не се доближава до РЕ... Графиката си е доста стабилна... имаше тоалетни в стаите за да е по реалистично... незнам до колко е ръбеста... но тъй като ми позволи да я подкарам, се радвам и на това :):) А това за байахарардо ме разби... трябва да се тества :)

    ReplyDelete
  2. Отново се радвам, че ти е харесало :) И това за противниците... нямах предвид до това колко е реалистично враговете да са такива (прави си, ако имаше вирус щяха да изглеждат точно така) мисълта ми беше, че просто не предизвикват това усещане, каквото предизвикваха някои от старите... но както и да е.. това си е мое мнение, няма какво да се спори. А за графиката - наистина е красива и хубава, но просто не може да се мери по този показател с някои от другите заглавия излезли същата година. Което няма някакво значение, аз и без това не съм фен на красивите графики, но гледах да съм обективен. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Дам разбира се... тук не спорим а изказваме мнения.. топва е идеята... браво... много вкаран труд и страхотна работа... ИСКАМЕ ОЩЕ... :)

      Delete

Leave a comment